ronlight
basket (0)

איך מוזיקה משפיעה על המוח?

למוזיקה יש השפעות שונות על המוח שלנו, בהתאם לתדרים הקוליים המנוגנים בכל יצירה. במאמר זה נדבר על ההשפעות השונות שיש למוזיקה על המוח שלנו, על עולם הרגשות שלנו ועל התחושות הפיזיות שהיא יוצרת אצלנו. כמו כן, נרחיב על הצורות המרתקות שבהן מוזיקה יכולה לעזור לנו בחיינו, וכיצד המוח שלנו מוביל את השינויים השונים הללו באמצעות השמיעה בלבד.

 

 

איך זה קורה?

השפעת המוזיקה על המוח שלנו מורכבת להבנה, משום שהיא מתרחשת באופנים שונים ותלויה בפעילות של כמה רבדים במקביל. השפעת המוזיקה על המוח שלנו נחקרת ללא לאות במשך שנים במעבדות שונות העוסקות בחקר הנוירולוגיה ומדעי המוח, כאשר בכל פעם מתגלות תובנות חדשות. למוח יש כמה תכונות אשר ייחודיות רק לאיבר הספציפי הזה בגוף שלנו, לדוגמה הגמישות המוחית שלנו המאפיינת את מערכת העצבים שלנו ואת היכולת שלה להתעצב וללמוד את הסביבה שלה מחדש בכל פעם. דבר זה גורם ליצירת חיבורים עצביים חדשים במוח בכל פעם, והיא מושפעת מאוד ממוזיקה בעיקר כאשר אנו לומדים לנגן על כלים או משתתפים בפעילות מוזיקלית כלשהיא. יצירת הקשרים החדשים הללו במערכת העצבים שלנו תורמת לשיפור משמעותי בתפקוד הקוגניטיבי שלנו והיא זו שאחראית על יכולת הלמידה והקליטה שלנו של נושאים שונים. כמו כן, המוזיקה משפיעה בצורה ישירה על המנגנונים הרגשיים שלנו ועל יכולת עיבוד הרגשות שלנו. סגנונות שונים של מוזיקה יכולים להפיח בנו רגשות שונים, משמחה ואושר ועד לנוסטלגיה, עצב ואפילו מתח וחרדה. התגובה הרגשית שלנו למוזיקה קשורה לפעילות המערכת הלימבית במוח שלנו אשר לה חלק גדול ברגולציה של הרגשות שלנו. לכן היא גורמת לנו ברוב הפעמים הנאה מרובה, מה שהופך אותה למקור בידור ושחרור רגשי עמוק ואהוד בפני רבים.

 

 

מהם היתרונות של ההשפעה הזאת?

ההשפעות הרבות שיש למוזיקה על המוח שלנו תורמות לנו להרבה מעבר לבידור בלבד. יתרונות השפעת המוזיקה על המוח שלנו משתרעות באספקטים שונים כמו הבריאות הפיזית והנפשית שלנו, ושיפור יכולות שונות שהן לא רק קוגניטיביות.

 

שיפור שמחת החיים

מוזיקה יכולה לשפר מאוד את איכות החיים שלנו על ידי הגברת שמחת החיים שלנו, וכמו כן היכולת שלנו להרגיש שלמים ומאושרים. הקשבה למוזיקה יוצרת תחושה אישית של הישאבות לרגשות מסוימים והיא מסוגלת לקחת אותנו למחוזות אחרים בדמיון ובמציאות שלנו ולשנות לגמרי את נקודת המבט שלנו על אספקטים שונים בחיים. ולכן, מוזיקה יכולה להיות גורם משמעותי לאושר והשפעה חיובית על החיים שלנו.

 

מאפשרת שחרור ריגשי

מוזיקה מאפשרת לנו ליהנות משחרור רגשי ומציעה לנו נוסף לכך פרמטר של ביטוי הרגשות או המחשבות שלנו כאשר מילים לבדן אינן מציעות לנו את האפשרות לכך. מוזיקה היא מדיום נוסף המאפשר לנו לקבל "אישור" או קבלה לרגשות שאנו חווים כדי לחוש בהזדהות ואחדות.

 

השפעה חיובית על המערכת החיסונית

מוזיקה יכולה לעזור לנו לחזק את המערכת החיסונית שלנו משום שהיא גורמת לשינויים הורמונליים בגוף אשר מעודדים ייצור של תאים הנלחמים במיקרובים ובקטריות בדם, כמו אימונוגלובין A המגן עלינו מפני מזהמים שונים, ומונע הצטברות של חיידקים בהפרשות מערכת הנשימה.

 

מעלה את רמת האיי-קיו

נגינה בכלים מוזיקליים יכולה לעזור להעלות את רמות האיי-קיו אצל ילדים אשר רוכשים כישורי למידה שונים. נגינה בכלים מוזיקליים גורמת למערכת העצבים שלנו ליצור מסלולים עצביים חדשים במוח כדי לעבד מידע שונה וחדש לפי רצפים חדשים בכל פעם. לכן נגינה בכלי מסוים מגיל צעיר גורמת לבניית קשרים נוירולוגים חזקים אשר תורמים למוח שלנו לעיבוד מידע מורכב.

 

שיפור יכולות מוטוריות וקוגניטיביות

הקשבה למוזיקה או נגינה בכלים מוזיקליים תורמת להתפתחות הקוגניטיבית שלנו ולשיפור של היכולות המוטוריות העדינות שלנו. זאת משום שהקשבה למוזיקה תורמת לשיפור הזיכרון שלנו, ליכולות הריכוז שלנו ולמיומנות פתרון הבעיות שלנו. כאשר נגינה בעיקר היא זו שתתרום לפיתוח יכולות מוטוריות ושליטה פיזיולוגית.

 

 

איך המוזיקה משפיעה על מצב רוחנו?

למוזיקה יש השפעה רחבת על מצב הרוח שלנו מכיוון שהיא גורמת למוח שלנו לשחרר אנדרופין ודופמין, שהם הורמונים התורמים לשיפור ועלייה במצב הרוח שלנו. בצורה זו הקשבה למוזיקה באוזניות חוט או באוזניות המכסות את כל האוזניים כמו אוזניות CRUSHER® ANC 2יכולה לשאוב אותנו לשחרור רגשות עמוקים או להורדת לחץ רב.

 

 

כיצד מוזיקה יכולה לתרום לנו באימון גופני?

מוזיקה יכולה לתרום לנו רבות בעת אימון גופני, ויש הרבה סיבות אשר בגללן אנו שומעים בכל חדר כושר מוזיקה שפועלת כל הזמן. ראשית, אחת הסיבות למה מומלץ לקנות אוזניות אלחוטיות ולשמוע בהן מוזיקה היא שמוזיקה אשר פועלת בקצב מסוים, עוזרת מאוד לשמור על קצב יציב וקבוע בזמן האימון ולשפר ביצועים. כמו כן, שימוש באוזניות לחדר כושר אשר יכולות להיות אוזניות אלחוטיות נוחות לשימוש במסגרת ביצוע פעילויות שונות, תורמות לשמירה על המוטיבציה שלנו להתאמן ולהמשיך להתאמץ גם כשקשה ולהתרכז.

 

 

מוזיקה משפיעה עלינו עוד ברחם

איך מוזיקה משפיעה על המוח

השמעת מוזיקה לתינוקות בעודם ברחם יכולה לתמוך רבות להתפתחות מערכת השמיעה שלהם, להשפיע בצורה חיובית על ההתפתחות הרגשית של הילדים, וכמו כן על כישורי רכישת השפה שלהם והצורה שבה יצרו קשרים חברותיים בחייהם, משום שהיא מספקת מזור מסוים לביטוי רגשי ויצירתי של עולמו הפנימי של כל אחד.

 

 

לסיכום

השפעת המוזיקה על המוח שלנו מגוונת ורבת רבדים, והיא בעיקר משפיעה על הרגשתנו הטובה במובנים שונים. הקשבה למוזיקה או נגינה בכלים מוזיקליים תורמת רבות להורדת הלחץ שלנו, ליצירת גירוי קוגניטיבי אשר משפר את יכולות החשיבה שלנו ואת מיומנויות הלמידה שלנו לאורך החיים, החל מגילאים צעירים ואפילו מהתהוות העובר ברחם.

סל הקניות שלי

לא נמצאו פריטים בסל
לחץ כאן להמשך שיטוט באתר