ronlight
basket (0)

מייצב תמונה: כל מה שצריך לדעת עליו

בשביל תחום הצילום התפתחה בהתמדה ובאופן מרשים למדי טכנולוגיה מתאימה, כדי לקבל את התוצרים החדים והטובים ביותר. אם מסתכלים היום על המצלמות המתקדמות ביותר, בהחלט אפשר לומר שהן מעין פלא הנדסי משוכלל ביותר. הדבר מתבטא בין היתר, במתן פתרונות לסיבוכים נפוצים בצילום, כולל המטרד הידוע של תמונה מטושטשת עקב תנועה. כיצד המצלמות המודרניות פותרות זאת? אילו סוגי מייצבים קיימים? מתי תרצו להשתמש בכך ומתי לא? ומה עוד מעניין וחשוב לחובבי צילום לדעת על כך? הינה סקירה קצרה, מתחילים.

 

מהו מייצב תמונה?

מייצב תמונה הוא הכינוי לטכניקות השונות שמובנות במצלמות, לשם ייצוב מראש של תמונה או סרטון שמצולמים במכשיר. יש לא מעט שיטות להשיג את ייצוב התמונה, כפי שתקראו עוד מעט. תודות לכך, אפשר לשלב יכולות אלה, ברמה כזו או אחרת, במצלמות מטווח רחב של סוגים ומחירים. כמו כן, ייצוב צילום מקבל ביטוי גם בטלפונים חכמים. באופן טבעי, ייצוב התמונה חשוב במיוחד למצלמות שנועדו ספציפית לפעילויות בשטח. בין אם אלה צילומים במסגרת פעילות ספורט חובבנית, טיול, צילום מקצועי או כל דבר אחר. דגמי גופרו כמו מצלמת אקסטרים GoPro HERO11 Black או מצלמת אקסטרים GoPro MAX מדגימים זאת היטב.

 

אילו סוגים של מייצבי תמונה קיימים?

ישנם מבחינה טכנית סוגים רבים של מייצבי תמונה. יצרני מצלמות שונים פותרים אתגר זה בדרכים שונות למדי. עם זאת, במבט כללי, אפשר לחלק את מנגנוני ייצוב התמונה לסוגים האלה:

·ייצוב אלקטרוני – סוג פשוט של ייצוב תמונה, אשר מתבטא כחלק ממנגנון עיבוד התמונה האלקטרוני. זהו פתרון זול יחסית וקומפקטי. מצד שני, יכולת הייצוב שלו נחשבת לבסיסית בלבד והוא מתאים רק לצילומי וידאו.

·ייצוב חיישן הצילום – הזזת החיישן בהתאם לתנועות המצלמה. עשוי להיות מנגנון יקר וגדול יחסית.

·ייצוב אופטי – מניע את העדשה לשם התאמה לתנועה. גם ייצוב אופטי הוא לעיתים יקר וגדול יחסית.

 

איך מייצב התמונה פועל?

כאמור, יש דרכים מכאניות להשיג ייצוב תמונה ויש דרכים אלקטרוניות לעשות זאת. דוגמה לגישה המכנית, היא עדשה שמחוברת למצלמה באמצעות קפיצים ותודות לכך "צפה" במקומה. דוגמה לגישה האלקטרונית, רואים היטב בצילום סרטונים. אם המצלמה איננה יציבה מספיק, הדבר יתבטא בהבדלים בין הפריימים. לכן טכניקה בולטת שמיושמת בייצוב תמונה בסרטונים היא חיתוך של קצות התמונות באמצעות תוכנה. זאת כדי להשאיר רק את עיקר התמונה שבמרכז, אשר נקלט בשלמותו בכל תמונות הסרטון. חיישני תאוצה מאפשרים לזהות את המתרחש בצירי תנועה שונים. השימוש בכמה במקביל מאפשר גם לבצע ייצוב אשר מתעלם מציר תנועה שהוא כבר יציב. למשל, כאשר נוסעים על כביש ישר ותקין, המצלמה תישאר יציבה למדי מבחינת תנועה אנכית. צירי התנועה שמטופלים במייצב, הם לרוב רק הציר האנכי והציר האופקי.

 

מהם היתרונות של מייצבי התמונה

מייצבי תמונה מספקים לצלמים את התועלות האלה:

·תמונות חדות בכל מצב – יכולת לקבל תמונות חדות גם במהירויות תריס נמוכות מהרגיל.

·שיפור תמונות בתנועה – כמובן, תועלת מרכזית במייצבי תמונה, היא שיפור צילומים שנלקחים תוך כדי תנועה. צילום סרטונים הוא לרוב צילום של תנועה ולכן פעמים רבות גם הצלם חייב להיות בתנועה. הוא עשוי להיות ברכב בתנועה (כגון סירה), על משטח בתנועה (כגון נהר) וכמובן גם הידיים לא תהיינה יציבות במיוחד במצב כזה.

·שיפור המראה בעינית – מייצב תמונה, בהתאם לסוגו, עשוי לסייע גם לייצוב המראה שרואים דרך עינית המצלמה. ייצוב כזה, תורם להחלטות הצילום שמקבלים.

·חסכון בזמן – יכולות ייצוב במצלמות טובות מסייעות לנצל את זמנכם באופן הטוב ביותר. בשביל מקצוענים יש לכך השלכות משמעותיות מאוד כמובן. אך הדבר משמעותי גם לחובבי צילום, בעיקר בפעילויות ספורט ואקסטרים.

·לא לפספס הזדמנויות – לעיתים נתקלים ברגעים יוצאי דופן ובהזדמנויות צילום מיוחדות חלקן לפעמים חד פעמיות. ברור שבמקרים כאלה ובכלל, תרצו לקבל את התוצאה הטובה ביותר בצילום.

 

האם תמיד נרצה להשתמש במייצב תמונה?

בהתאם לדגם המצלמה, הפעלת יכולת הייצוב עשויה להיות אוטומטית. כמו כן, חובבי צילום עשויים לכוון את הייצוב למצב פעיל ולהשאיר אותו כך באופן קבוע. זה לא תמיד רעיון טוב, מומלץ לכבות את ייצוב תמונה כאשר אין בו צורך. אם לא עושים זאת, הדבר עשוי להשפיע לרעה על תוצאת איכות הצילום. שימוש בחצובה טובה או במייצב מצלמה חיצוני, יספק תמונות יציבות מאוד. כך שלא בהכרח יידרש ייצוב נוסף, אם בכלל. כפי שהזכרנו קודם, עשויה להיות גם אפשרות של נטרול הייצוב בציר בודד, אם הוא נשאר יציב לאורך הצילום. מדי פעם תרצו ליצור אפקט מכוון מראש של טשטוש וגם אז תכבו את יכולת הייצוב של המצלמה. כמו כן, אם סוללת המצלמה חלשה, כדאי להביא בחשבון שמערכות הייצוב גוזלות לא מעט אנרגיה.

 

לסיכום

אל תתפשרו על יכולת חשובה זו! בבחירת מצלמה ובמיוחד מצלמה לפעילויות אקסטרים, מומלץ להתעמק ביכולותיה מבחינת ייצוב התמונה ולבחור את המצלמה שלה המייצב שמתאים לכם ביותר.

סל הקניות שלי

לא נמצאו פריטים בסל
לחץ כאן להמשך שיטוט באתר