ronlight
basket (0)

שוניות אלמוגים: היופי המרהיב שבעולם התת ימי

דמיינו לכם עולם קסום של צבעים, צמחים, יצורים ימיים ומארג חיים ייחודי שפועל במערכת מושלמת של יחסי גומלין שבו לכל אחד יש תפקיד ברור. נשמע כמו חלום? כדאי שתתעוררו ותכירו גם אתם את שוניות האלמוגים ברחבי העולם – אותם מבנים תת מימיים שנחשבים לפלא טבע של ממש ומשמשים כמקור של מחקר מדעי משחר המדע. בואו נכיר את מבנה השונית ואת היצורים החיים בה, נדבר על המושג הייחודי "סימביוזה" וניגע בכמה אתרים בעולם שבהם נוכל למצוא כמה מהשוניות המרהיבות ביותר ברחבי תבל. היכנו את משקפי הצלילה, אנחנו מתחילים.

 

מבנה שונית האלמוגים

שונית האלמוגים מורכבת מן הסתם מכמה וכמה מינים של אלמוגים, אבל לא רק. נוכל למצוא בה עוד יצורים חיים רבים כמו אדומיות – אצות מיוחדות המאפשרות לשונית להתפתח על אף גלי הים, אצות חד תאיות המצויות בתוך רוב האלמוגים ומקיימות עימן קשר סימביוטי (מיד נרחיב על המושג הסימביוזה) ועוד מגוון צמחים חיים. השונית היא לרוב מבנה צפוף ומורכב שחיים בו לא מעט יצורים חיים כמו ספוגים, אצות, דגים, זוחלי ים, סרטנים, סוסוני ים ועוד מגוון יצורים מיוחדים. ככלל אנו מדברים על מבנה של מושבות אלמוגי אבן (מבנה הבסיס), מושבות אלמוגים רכים, אצות גירניות, חסרי חוליות ישיבים כגון סרטנים, רכיכות, תולעים, ספוגים ואצטלניים, מכרסמי גיר כמו קיפודי ים, דגים ורכיכות הקודחות באלמוגי האבן ועוד שלל יצורים התלויים במערכת מדגים שונים ועד לחלזונות ולצדפות.

 

כדי לשגשג, שונית האלמוגים זקוקה לאור השמש ולכן מרבית השוניות נמצאות במים הרדודים אליהן אור השמש חודר בקלות. עם זאת אפשר בהחלט למצוא שוניות מיוחדות בעומקים של עד 150 מטרים מתחת לפני הים. למרבה הצער שוניות האלמוגים הן עדינות במיוחד ומושפעות בקלות מהאדם ומשינויים סביבתיים. הזרמת כימיקלים ופסולת לים, רחצה בו, דיג מופרז ואפילו ריבוי עכברושים – כל אלו פוגעים בשוניות שהולכות ומתמעטות בעולם כולו. צוללים שרוצים להתפעל מהיופי והקסם של שוניות האלמוגים חייבים לעשות זאת במשנה זהירות תוך שמירה עליהן והקפדה מחמירה על הכללים בצלילה.  

 

סימביוזה בשונית האלמוגים

המבנה הייחודי ויוצא הדופן של שוניות האלמוגים יכול להתקיים אך ורק בזכות מערכת יחסי גומלין ייחודית הקרויה בשפה המדעית "סימביוזה". מערכת מורכבת ומסועפת שבה יצורים חיים מפיקים תועלת זה מזה בדרכים שונות. ישנם מקרים בהם קיימת סימביוזה חד כיוונית – יצור אחד שמפיק תועלת מיצור אחר ולעיתים היא דו כיוונית ושני יצורים חיים מפיקים תועלת זה מזה באופן הדדי. ישנן אין-ספור דוגמאות לסימביוזה בשונית האלמוגים וזה אחד הדברים המרתקים ביותר. ישנם דגים שעוזרים לנקות את האלמוגים ולשמור עליהם ובתמורה הם מקבלים הגנה. סרטנים מסוימים משתמשים בקונכיות במעמקי הים להגנה מפני טורפים. מיני אורגניזמים קטנים האחראיים לניקיון של יצורים חיים שונים בשונית כמו דגים ועוד ועוד. מדובר במערכת שלמה ומרתקת ועל אף הגילויים הרבים, חוקרים משערים כי יש עוד הרבה מאוד שאפשר לגלות על שוניות האלמוגים.

 

הדגים בשוניות אלמוגים

מרבית הדגים שאפשר למצוא בשונית הם מסוג דגי גרם (מה שנקרא באנגלית Bone fish). דגים ממערכת המיתרניים המחולקת לשתי מחלקות שונות. הדגים האלו מאופניים בעצמות המבדילים אותם מדגים ספוגיים חסרי עצמות ואבותיהם הרחוקים הם קבוצת בעלי ארבע רגליים. לדגים הללו מכסה זימים המאפשר נשימה גם ללא תנועה ושלפוחית ציפה מיוחדת במאפשרת שליטה נוחה בעומק הרצוי. יחד עם זאת, על אף שהם המיעוט, גם לדגי הסחוס (Cartilage fish) יש תפקיד חשוב במארג של שונית האלמוגים ובעיקר לטורפים הגדולים ביותר – הכרישים. הכרישים בעצם טורפים את הדגים הגדולים שטורפים את הדגים הקטנים, מה שמאפשר בעצם לשונית להתנקות ולפוליפים (הראשים של האלמוגים) לקבל חמצן ולגדול.

 

שימו לב כי מדובר במגוון עצום של דגים מסוגים שונים – מקטנים ועד גדולים, צמחוניים ועד טורפים, תוך תחלופה של אוכלוסיות הדגים בין שעות היום והלילה. מדובר במראה יפיפייה של אין-ספור צבעים במראה פסיכדלי למדי וזהו מסוג הדברים ששווה לנסות ולראות פעם אחת לפחות מקרוב שנירקול או בצלילה.

 

שוניות אלמוגים בארץ ובעולם

כאמור – השוניות בארץ ובעולם נמצאות במצב סכנה ופגיעה מתמיד ובשנים האחרונות נעשים מאמצים גדולים לשימורם. בואו נדבר על כמה משוניות האלמוגים היפות והמוכרות ביותר בעולם כולו וגם כאן אצלנו בישראל.

 

  • שמורת חוף האלמוגים בים האדום אילת: הנציגה שלנו היא שמורת חוף האלמוגים היפיפייה. בעבר השונית הזאת הייתה הרבה יותר גדולה ומרשימה ועם השנים היא הלכה וקטנה מסיבות שונות. היום ישנו מאמץ עילאי לשימור והשמורה היא בהחלט מקום מעניין להכיר. חלק מהשונית הזאת נגיש ואפשר לעשות בו פעילות שנורקלים וצלילה וחלק ממנו חסום לגישה לצורך שימור המקום המרהיב. בשנים האחרונות עולה באופן תדיר מספר התיירים שמבקרים בסיני בחצי האי כדי לצלול ולראות את השוניות.
  • שונית המחסום הגדולה באוסטרליה: השונית הגדולה וככל הנראה גם המפורסמת ביותר בעולם. היא מורכבת מלא פחות מ-2,900 שוניות נפרדות ומשתרעת על פני שטח עצום של 2,300 ק״מ. מדובר בבית גידול עצום עבור מיליארדי יצורים חיים שונים המוגדר כאחד משבעת פלאי תבל.
  • השונית באיים המלדיביים: אוסף עצום של שוניות צבעוניות ומגוונות שנדמה שהן אין-סופיות כמעט. מדובר בשוניות שבהן המון דגים, לא מעט כרישים וגם הרבה מנטות (חתולי ים) בריכוז מאוד גבוה. העונה המיטבית לצלילה היא מחודש ינואר ועד אפריל ובאופן כללי מדובר ביעד חלומי ויוצא דופן.
  • איי גלפאגוס: מגוון עצום של דגה עשירה ומעבר ליצורי השונית הקלאסיים נוכל למצוא גם אריות ים, צבי ים, פינגווינים, כרישים ועוד.
  • איי פלאו: בפלאו אפשר להתרשם משונית ייחודית למדי המשובצת במבוך של איים קסומים ונמצאת גם במערות תת ימיות מסועפות ומרשימות.

 

מי שיבחר לצלול או לשנרקל באחד או יותר מהאתרים האלו ירצה לעשות זאת בהחלט בשימוש בציוד צילום מתאים. צילום מתחת למים זו אומנות בפני עצמה, אך באופן כללי זה לא מצריך ידע מקדים מיוחד וכל אחד יכול לעשות זאת גם אם מדובר בפעם הראשונה. אם אתם נוסעים לטיולי שנורקל או צלילה באחד האתרים בעולם אנו ממליצים בחום להיערך מראש ולקחת ציוד צילום ייעודי שיאפשר זאת.

 

אל תפספסו את השוניות המרהיבות ביותר בעולם

אם כך אפשר להבין כי השוניות הן כמו נווה מדבר בתוך האוקיינוס – אזורי חיים ייחודיים, משגשגים וצפופים המהווים כשלושה אחוזים בלבד מסך שטחי האוקיינוסים על פני כדור הארץ. למרבה הצער אורח החיים של האדם ותהליכי התיעוש והתחממות הגלובלית בהחלט פוגעים בשוניות השונות שהולכות ומתמעטות. מכאן נותר רק לקוות שמאמצי השימור יישאו פרי ושגם הדורות הבאים יוכלו ליהנות מהשוניות המרהיבות וכמובן לבקר בהן תוך הקפדה מחמירה על כללי הבטיחות ושמירה על מארג החיים העדין. נזכיר לסיום ששווה בהחלט לתעד את הביקור בשוניות האלמוגים בפעם הבא שאתם עושים זאת ואת זה תוכלו לעשות על הצד הטוב ביותר באמצעות GOPRO מצלמות אקסטרים איכותיות. כאן באתר תוכלו לבחור מבין הדגמים המובילים במחירים מעולים וזה הזמן להכיר את האפשרויות השונות. תיהנו!

סל הקניות שלי

לא נמצאו פריטים בסל
לחץ כאן להמשך שיטוט באתר