ronlight
basket (0)

ניקיון לפסח: טיפים שיעשו לכם סדר

חג הפסח הוא הזמן המושלם להתחדשות, והוא גם הזמן הזה בשנה שבו לכל משפחה בישראל יש מטרה אחת – לנקות את הבית ביסודיות. אם גם אתם מתכננים ניקיון של פעם בשנה ורוצים להיות בטוחים שאתם מגיעים לתוצאה נפלאה – הגעתם למקום הנכון. במאמר זה אספנו בשבילכם את כל הטיפים המנצחים שיעזרו לכם ליהנות בחג מהבית מצוחצח. רגע לפני שנדבר על חומרי ניקיון מומלצים, ניקיון ספות וחלונות וטיפים חשובים נוספים, בואו נדבר בכמה מילים על החשיבות של תכנון מוקדם של ימי הניקיון שלכם.

 

ניקיון לפסח – תכנון מוקדם והצבת יעדים

קודם כל ולפני הכול, בואו נדבר על השלב הכי חשוב בניקיונות לקראת פסח, שלב התכנון המקדים. כמו הרבה דברים אחרים בחיים, גם כאן ההצלחה במשימה תלויה בתכנון נכון של הזמן ושל המשימות. בשלב הראשון מומלץ לרשום בצורה מסודרת ומפורטת ככל האפשר את כלל משימות הניקיון שיש בבית לפי אזורים ולכל משימה לצרף זמן משוער, רמת דחיפות וחומרי ניקיון נדרשים. לאחר כן כדאי להגדיר מי מנקה כל אזור בבית – למשל, אימא מנקה את המטבח והסלון, הילדים את השירותים ואת חדר המדרגות ואבא את הגינה ואת המחסן. עכשיו כשיש לכם טבלה מסודרת, הגיע הזמן לארגן את חומרי הניקוי בהתאם לכל משימה, ולצאת לדרך.

 

 

איגוד חומרי ניקיון מומלצים

רגע לפני שאתם יוצאים לקנות חומרי ניקוי, אנחנו רוצים להמליץ על כמה חומרי ניקוי טבעיים שיש לכל אחד בבית. אלה יוכלו לעזור ויעזרו לנקות בקלות משטחים מלוכלכים:

 

אבקת סודה לשתייה

לכל אחד מאיתנו יש בבית סודה לשתייה, ונחמד לדעת שהיא מתאימה לא רק לבישול ואפייה, אלא גם יש לה יתרונות למשימות ניקיון שונות. בראש ובראשונה, היא יעילה ביותר להסרת כתמים ולכלוך מבלי לשרוט משטחים. נוסף לכך, סודה לשתייה היא מנטרלת ריחות מעולה, כך שהיא מושלמת לניקיון שטיחים, מזרנים וספות ואפילו מקררים. היתרון הגדול ביותר שלה הוא שאין בה חומרים כימיים רציניים, ולכן היא בטוחה לשימוש על משטחים שונים, לרבות כיורים וכלי בישול ומסירה שומנים ושאריות אוכל בלי מאמץ. כשמערבבים אותם במים, נוצרת מעין משחה שיכולה לנקות אזורים קשים לניקוי כמו פנים התנור.

 

חומץ לבישול ולימון

החומציות של חומץ היא תכונה מעולה כשמדברים על ניקיון הבית. הוא משמש כחומר חיטוי טבעי וקוטל ביעילות חיידקים ובקטריות על משטחים שונים. אפשר להשתמש בחומץ מדולל לניקוי משטחי חרסינה, זכוכית ואביזרי אמבטיה ולהשאיר אותם נקיים ונוצצים לאורך זמן. החומציות יעילה בעיקר להסרת שומן ולכלוך ולכן הוא גם אידיאלי לניקוי מכשירי מטבח וכלי בישול. יתרה מכך, הוא מסייע בסילוק ריחות לא נעימים ומשאיר אחריו ריח רענן וניטרלי. גם ללימון ולמלח לימון יש לא מעט יתרונות ניקוי. החומצה שבמיץ הלימון פועלת כחומר הלבנה טבעי והיא יעילה להבהרה ולהסרה של כתמים ממשטחים שונים. נוסף לאלה, הריח של הלימון מעניק ניחוח נקי ונעים. לימון בשילוב מלח יוצר תמיסה חזקה שיכולה להתמודד עם לכלוכים קשים על משטחים מאתגרים כמו אריחים ומכשירי נירוסטה

 

שמן כעזר לניקוי

שמן כחומר עזר לשמירה וניקוי רהיטים הוא מצוין. לפני שאתם קונים שמן ייעודי, נסו לנקות בנייר ניגוב שספוג בקצת שמן זית. השמן יעזור לנקות הרבה מאוד לכלוך בקלות וגם יעניק לרהיטים מראה מבריק וחדש, אל חשש הריח של השמן מתאדה בתוך כמה דקות. אגב, לניקוי יעיל של משטחי שיש אפשר להשתמש בשמן סויה שהוא מעין פוליש טבעי למשטחים כאלו.

טיפים לניקיון פסח: קבלו את ה-14 המנצחים שלנו

 

1.     הכנת תוכנית מסודרת

לפני שממלאים את הדלי במים ומתחילים לקרצף כל פינה בבית – כדאי לעצור רגע להכין תוכנית מסודרת לניקיון. תוכנית מסודרת תאפשר לכם לנקות באופן אפקטיבי ומסודר את הבית, ובעיקר תאפשר לכם לסיים עם זה מהר יותר. כשמדברים על תוכנית אנחנו ממש מתכוונים לתכנון מה אתם הולכים לנקות בכל יום. מומלץ להתחיל כמה שבועות לפני (וזה תלוי כמובן בגודל הבית ובמצבו), ולתכנן לסיים את הניקיונות לפני שמתחיל החג, למשל יומיים–שלושה לפני, וזאת כדי שתגיעו רגועים ומוכנים בבית נקי לפני החג.

 

2.     הכינו מראש את כל הציוד

לפני שמתחילים לנקות ואחרי שיש לכם תוכנית מה אתם הולכים לנקות בכל יום – זה הזמן לדאוג שיש לכם את כל הציוד לימי הניקיון שלפניכם. החל ממטליות וסמרטוטים, דרך מגב ודליים ועד חומרי ניקוי שיתאימו לכל סוג ניקיון בבית. ברגע שאתם דואגים שיש לכם את כל החומרים שאתם צריכים, אתם יכולים להתמקד במשימה ולא לצאת לקנות באמצע אם אתם מגלים שמשהו חסר. כמו כן, כדאי להניח את כל החומרים והציוד בסלסילה או בדלי אחד, רצוי עם ידית נשיאה, כדי לחסוך לעצמכם את החיפוש אחרי חומר מסוים באמצע הניקיון ברחבי הבית, ופשוט להתנייד עם הכול באופן נוח.

 

3.     חדר אחד כל פעם

בניקיון פסח ההמלצה היא לנקות חדר אחד בכל פעם. ברגע שאתם עוברים מחדר לחדר במהלך הניקיון או מנקים בכל פעם אחרת פינה בבית, זה לא רק יכול להאריך לכם את העבודה אלא שאתם גם יכולים לפספס ככה דברים. ברגע שאתם מנקים חדר אחד באופן מרוכז, זה מאפשר לכם לסדר אותו כראוי ולוודא שלא שכחתם כלום, לסמן וי ולעבור לחדר הבא. עם זאת, במידה שאתם מתחילים למשל בסידור הארון, אפשר לסדר את הארונות הנמצאים בחדרים ורק אז להמשיך לניקיון כל חדר וחדר.

 

4.     מתחילים מהיבש לרטוב

בגדול כדאי להתחיל מהניקיון ה"יבש" ומסידור הבית ורק אז לעבור לניקיון הרטוב. הכוונה כאן היא קודם כל לדאוג לסדר היטב את החללים הפנימיים בחדר, כמו תוך הארון, השידות והמגירות, ורק אז לעבור למשטחים שונים בחדר ולניקוי הרצפה. כשעוברים אליהם רצוי להתחיל קודם כל בסילוק האבק – את הרצפה לשאוב ואת המשטחים בעזרת מברשת לאבק, ורק אז לעבור לשטיפת הרצפה ולניקיון בעזרת מטלית רטובה.

 

5.     מתחילים לנקות מלמעלה למטה

טיפ חשוב בעבור ניקיון – ובמיוחד אם מדובר בניקיון מקיף כמו בניקיון פסח – הוא ניקיון מלמעלה למטה. הכוונה היא להתחיל לנקות את החדר החל מהתקרה ומגופי התאורה, ולהמשיך לחלונות ולתריסים, ומשם לרהיטים ולרצפות. אופן הניקיון הזה יעזור לכם להישאר מסודרים יותר, ובעיקר יקצר לכם תהליכי עבודה. שכן, בזמן שמנקים את החלונות או את גופי התאורה, סביר להניח שאבק יתפזר בחדר או שיזלגו מים לרצפה בשל הניקיון – ולכן הגיוני יותר להתחיל בהם ולסיים את הניקיון ברצפה, ולא ההפך.

 

6.     להיפטר מדברים שאין בהם שימוש

ניקיון טוב כולל לא רק ניקוי אבק ושטיפת רצפה – והוא כולל גם מיון וסידור של החפצים שלכם. במהלך השנה נראה שהצטברו אצלכם חפצים רבים שייתכן שאין לכם שימוש בהם יותר, וכעת הם רק תופסים מקום (וצוברים אבק). כדי להשיג מראה מסודר ומינימליסטי יותר, וכמובן להפוך את החדר שלכם לקל יותר לניקוי, רצוי להיפטר ממה שאתם לא צריכים. לרוב, ארון הבגדים שלנו מכיל יותר בגדים ממה שאנחנו צריכים בדרך כלל, ולכן כדאי להתחיל במיון הבגדים. אם אתם מתלבטים האם אתם צריכים את החולצה או את המכנסיים האלה – שאלו את עצמכם כמה פעמים לבשתם אותם בשנה האחרונה – ואם אתם חושבים שתלבשו אותם שוב. אם לבשתם אותם פעם–פעמיים, ייתכן שאתם לא באמת צריכים אותם וכנראה לא תלבשו אותם יותר מדיי. אם אתם רואים שהצטברה אצלכם כמות יפה של חפצים ובגדים שאתם לא צריכים, אפשר בהחלט לתרום אותם לאנשים שימצאו בהם שימוש.

 

 

7.     ניקוי ספות

הגעתם לסלון? כנראה שהאתגר הגדול בו הוא ניקיון הספות: אנחנו מרבים לשבת עליהן כל השנה ולא פעם גם לאכול עליהן, ולכן סביר להניח שהן יצטרכו ניקוי טוב לקראת החג. אם יש לכם ספות מבד, תוכלו להסיר את הריפוד של הכריות ולכבס אותו. שימו לב שאתם מכבסים אותו על פי הוראות היצרן ובכביסה עדינה, כדי שחלילה הוא לא יתכווץ או ייהרס לכם. אם אתם חוששים לכבס, בהחלט ניתן לנקות אותו היטב בעזרת מטלית לחה ואז ייבוש במטלית יבשה. את כל הספה חשוב כמובן גם לשאוב, ולשם כך תוכלו להיעזר בשואב אבק אלחוטי עוצמתי. כשמדובר בספות מעור, תוכלו לנקות אותן בעזרת מטלית רטובה בתמיסת מים וסבון, ולייבש היטב במטלית יבשה. לבסוף, ניתן לעבור על הסלון בעזרת תחליב להזנת עור.

 

8.     תנור אפייה

אנו משתמשים לא מעט בתנור במהלך השנה, והוא אחד המכשירים שנוטים להתלכלך מהר בכתמים עקשניים במטבח – ולכן ניקיון פסח הוא הזדמנות נהדרת לטפל בו. במידה שבתנור יש כתמים קשים שלא יורדים בעזרת תמיסת מים וחומר ניקוי, תוכלו להניח בתנור קערה חסינת חום ובתוכה מים ולהפעיל את התנור על 100 מעלות במשך כחצי שעה. פעולה זו תרכך את הכתמים והלכלוך שהצטבר ולאחר מכן תוכלו לנקות את הכתמים בקלות יותר. אם יש כתמים עיקשים שלא מתנקים בקלות, תוכלו להשתמש בתמיסת חומץ ומים או במסיר שומנים. אם אתם מנקים במסיר שומנים, חשוב לבדוק שאתם מרססים אותו על משטחים בטוחים לשימוש וכמובן שמים כפפות לפני.

 

9.     ניקוי אבנית

אם הצטברה אצלכם אבנית בברזי הבית – זה הזמן לנקות אותה ולהפוך אותם למבריקים במיוחד. מצד אחד, תוכלו להשתמש בחומרי ניקוי ייעודיים לניקוי אבנית על פי הוראות השימוש שעל המוצר. אבל אם אתם מעדיפים פחות כימיקלים ויותר שיטות ביתיות, תוכלו להכין תמיסת חומץ, הכוללת יחס של כוס חומץ לשלוש כוסות מים. טובלים מטלית בתמיסה ומשפשפים היטב את הברז. משאירים את התמיסה למשך 10 דקות, ומנקים במטלית נקייה.

 

10.  ניקוי חלונות כמו מקצוענים

אחד החלקים המאתגרים בניקוי פסח הם החלונות, ובעיקר אם יש לכם חלונות רבים וגדולים ברחבי הבית. בניקוי חלונות רצוי להתחיל לנקות את האבק והלכלוך מהתריסים בעזרת מטלית רטובה. לאחר מכן, תעברו על הרשתות בעדינות במטלית רטובה גם כן. לבסוף את הזכוכית תוכלו לנקות בעזרת מטלית יבשה וספריי לניקוי חלונות, אך רצוי להיעזר במנקה חלונות חשמלי שיבריק לכם את החלון. המכשיר הזה יעיל במיוחד כשיש לכם חלונות גדולים וגבוהים, משום שהוא מגיע עם זרוע מתארכת למקומות גבוהים יותר.

 

11.  הזדמנות טובה לטפל בווילונות

אם אתם כבר מנקים את החלונות, חשוב שלא נשכח את הווילונות: ניקוי של לפחות אחת לשנה יעזור לכם לשמור עליהם יפים ונקיים לאורך זמן. אם הווילונות שלכם תלויים על מסילה וניתן לפרק אותם בקלות יחסית, תוכלו להוריד ולכבס אותם על פי הוראות היצרן. אך אם לא ניתן להוריד את הווילונות בקלות ואתם חוששים שתהיה גם בעיה להחזיר אותם למקום, תוכלו לשאוב אותם בעזרת שואב אבק בזהירות, ולנגב בעדינות מקומות מוכתמים בעזרת מטלית לחה.

 

12.  גם לרצפות מגיע להתפנק

בגדול כדאי להשאיר את ניקיון הרצפות לסוף, אחרי שסיימתם לסדר ולנקות את החדר. לשטיפה טובה אפשר להשתמש במגב, מטלית רצפה ודלי עם מים וחומר ניקוי, אבל אם זה נשמע לכם יותר מדיי ואתם רוצים קצת עזרה בפעולת השטיפה, תוכלו בהחלט להיעזר בשוטף ומקרצף רצפות אלחוטי. תוכלו לנקות בעזרתו את הרצפה במהירות, ביעילות ובקלות, ולהשאיר מאחוריכם רצפה מבריקה ונקייה.

חומרי נקיון לפסח

13.  ולא לשכוח את השטיחים

בדרך כלל שטיחים גדולים ומאסיביים לא נוהגים לנקות במהלך השנה, חוץ מניקוי בסיסי לתחזוקת השטיח בעזרת שואב, חומר ניקוי ייעודי ומברשת. אם כן, ניקיון פסח הוא הזדמנות מצוינת לנקות את השטיחים ניקיון יסודי. מתחילים בשאיבה טובה של השטיח (שימו לב שיש לבחור שואב אבק המתאים גם לשטיחים), ולאחר מכן תוכלו לכבס את השטיח במכונת הכביסה או לחלופין לשטוף אותו בעצמכם. חשוב במיוחד לשים לב שאתם מכבסים את השטיח על פי הוראות היצרן, משום שכיבוס לא נכון יכול להרוס את השטיח ולגרום לו לאבד את צורתו ולהתכווץ. אם תרצו לחסוך זמן תוכלו לשלוח את השטיח לניקוי מקצועי כמובן.

 

14.  לא להשאיר את הכול לרגע האחרון

הטיפ האחרון, ואולי החשוב ביותר כשזה נוגע בניקיון פסח, הוא לא להשאיר את הכול לרגע האחרון. ולכן, רצוי לחשוב על ניקיון פסח עוד במהלך השנה, ולדאוג לנקות פינות נסתרות שאתם בדרך כלל לא מגיעים אליהם. כך, כשתגיעו לניקיון פסח, לא תזדעזעו מכמות העבודה שיש לכם בבית, ותוכלו לסיים עם זמן מהר יותר.

חג הפסח הוא הזמן המושלם להתחדשות, והוא גם הזמן הזה בשנה שבו לכל משפחה בישראל יש מטרה אחת – לנקות את הבית ביסודיות. אם גם אתם מתכננים ניקיון של פעם בשנה ורוצים להיות בטוחים שאתם מגיעים לתוצאה נפלאה – הגעתם למקום הנכון. במאמר זה אספנו בשבילכם את כל הטיפים המנצחים שיעזרו לכם ליהנות בחג מהבית מצוחצח. רגע לפני שנדבר על חומרי ניקיון מומלצים, ניקיון ספות וחלונות וטיפים חשובים נוספים, בואו נדבר בכמה מילים על החשיבות של תכנון מוקדם של ימי הניקיון שלכם.

 

ניקיון לפסח – תכנון מוקדם והצבת יעדים

קודם כל ולפני הכול, בואו נדבר על השלב הכי חשוב בניקיונות לקראת פסח, שלב התכנון המקדים. כמו הרבה דברים אחרים בחיים, גם כאן ההצלחה במשימה תלויה בתכנון נכון של הזמן ושל המשימות. בשלב הראשון מומלץ לרשום בצורה מסודרת ומפורטת ככל האפשר את כלל משימות הניקיון שיש בבית לפי אזורים ולכל משימה לצרף זמן משוער, רמת דחיפות וחומרי ניקיון נדרשים. לאחר כן כדאי להגדיר מי מנקה כל אזור בבית – למשל, אימא מנקה את המטבח והסלון, הילדים את השירותים ואת חדר המדרגות ואבא את הגינה ואת המחסן. עכשיו כשיש לכם טבלה מסודרת, הגיע הזמן לארגן את חומרי הניקוי בהתאם לכל משימה, ולצאת לדרך.

 

 

ניקיון לפסח בגינה ובחדר מדרגות

ניקיון טוב של הבית מתחיל מהחוץ לפנים, כך שאם ננקה את החללים החיצוניים של הבית בצורה יסודית, פות לכלוך ימצא את דרכו פנימה בסופו של דבר. אם יש לכם גינה בבית, התחילו בפעולות גיזום וניקיון של עלים ועשבים ישנים. בחדר המדרגות מומלץ להתחיל בניקיון באמצעות שואבי אבק אלחוטיים ולאחר מכן להמשיך לשטיפה יסודית במים ובניקיון ספציפי של הפנאלים. אגב, פסח הוא הזמן מצוין להתחיל הרגל חדש של הורדת נעליים בכניסה לבית, מה שיעזור לכם לשמור על בית נקי לאורך זמן.

 

ממה חשוב להיזהר בניקיון לפסח?

כשמדברים על ניקיון לפסח וניקיונות של הבית באופן כללי, הדבר הכי חשוב שצריך להיזהר ממנו הוא הרעלות ופגיעות מחומרי ניקוי, כשחשוב בעיקר לפקוח עין על הילדים בשלב הזה. על כן, כשאתם מנקים את הבית בכל זמן שהוא, חשוב מאוד לנקוט אמצעי זהירות כדי למנוע סכנות כאלו. איך אפשר להימנע? ריכזנו את כל הטיפים החשובים ממש בהמשך.

המלצות למנוע את הסכנה

הינה כמה עקרונות ברזל שחשוב ליישם כדי למנוע סכנות במהלך הניקיון:

  • חומרי הניקוי צריכים להיות סגורים בארון נעול שלא מאפשר גישה לילדים קטנים.
  • אסור להעביר את החומרים לבקבוקים אחרים. חלק מהחומרים עשויים לפגוע באריזות שאינן מתאימות וזה מאוד מסוכן.
  • לא מערבבים חומרים. ערבוב של חומרי ניקיון בחומרים נוספים שאינם מים עשוי להיות מסוכן וליצור תגובה כימית לא רצויה.
  • פתחו את החלונות ואל תשתמשו בחומרים בחדרים סגורים, זאת כדי למנוע שאיפה מסוכנת של אדים רעילים.

 

לסיכום

לקראת חג הפסח הקרב, אלו הם הטיפים שחשוב לאמץ שיעזרו לכם להפיק את המקסימום וליהנות מבית נקי, נעים וכמובן נטול חמץ. אל תשכחו להצטייד בחומרי ניקוי מתאימים מראש וזה גם זמן מצוין לרכוש מכשירים חשמליים שיעזרו כמו שואבי אבק ומנקי חלונות. אם אתם לא בטוחים איזה דגם הכי יתאים לכם, במאמר איך לבחור שואב אבק? תוכלו למצוא מידע מקיף שיעזור. מאחלים לכם חג שמח ונקי שכל כולו פריחה והתחדשות!

ניקיון מוצלח וחג שמח!

 

 

 

 

 

 

סל הקניות שלי

לא נמצאו פריטים בסל
לחץ כאן להמשך שיטוט באתר